Stappenplan bij een hypotheekaanvraag, Wie doet wat?
Stap 1 Bepalen van de maximale hypotheek
Wij berekenen wat voor jou de maximale hypotheek is.
Daarbij kan de maximale hypotheek bij een geldverstrekker het
uitgangspunt zijn of de maximale maandlast die je kunt of wilt betalen
Stap 2 Inventarisatie van je wensen
Aan de hand van je wensen leggen we de verschillende mogelijkheden
naast elkaar. We houden rekening met je inkomen, leeftijd, gezinssituatie,
lopende verzekeringen, arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, etc.
Stap 3 Exacte berekening maken
Als je een woning hebt gevonden die aan uw wensen voldoet en je weet
Wat de koopprijs wordt, dan maken we een exacte berekening op basis van
die koopprijs. De berekeningen uit stap 2 maken we nu concreet.
Bij een geldverstrekker naar keuze vragen we een hypotheekofferte
aan.
Stap 4 verzamelen van de stukken (binnen 4 werkdagen na aanvraag offerte)
Wij verstrekken de werkgeversverklaringen (download hier) die je voor de financiering
door je werkgever laat invullen.
Je verzamelt verder de volgend stukken (voor zover van toepassing):
- Originele werkgeversverklaring volledig ingevuld met één kleur pen met
eenzelfde handschrift en ondertekend en voorzien van een stempel (download hier de bijgevoegde invul instructie)
- Kopieën van recente salarisstroken( voorafgaande maand )
- Kopie van een recent bankafschrift waarop het nettosalaris is gestort.
- BSN van alle aanvragers.
- Kopie van een geldig legitimatiebewijs (paspoort of identiteitskaart) voorzien van
handtekeningen. Het origineel vooraf ter inzage aanbieden.
- Kopie van de koopakte (bij bestaande bouw).
- Kopie van de koop -aanneemovereenkomst (bij nieuwbouw).
- Kopie van de eigendomsakte (bij oversluiten).
- Recente opgave van de restschuld van je huidige hypotheek (jaaropgave).
- Aangifte Inkomstenbelasting 2012 i.v.m. eigen woningschuld als er een aflossingsvrije hypotheek wordt aangevraagd.
- Als je woning is verkocht: een kopie van de koopakte en anders een opgave
van de verkopende makelaar van de te verwachten opbrengst.
- Indien er sprake is van een echtscheiding: het echtscheidingsconvenant,
bewijs van inschrijving en een beschikking van de rechtbank.
- Bij samenwonenden een kopie van het samenlevingscontract.
- Opgave van alle lopende leningen. Hieronder vallen ook winkelpasjes,
creditcards, huurkopen en aandelenlease.
Stap 5 Taxatie van je bestaande woning
Wij kunnen in overleg met jou een erkende taxateur de opdracht geven
om je woning te taxeren. Je geeft ons dan formeel opdracht om dit te verzorgen
Stap 6 Tekenen van de offerte en alle stukken van stap 4 aanleveren.
Stap 7 Versturen van alle stukken naar de geldverstrekker.
Stap 8 Versturen benodigde stukken naar notaris
Stap 9 Tekenen hypotheekakte, tekenen eigendomsakte bij de notaris.
De notaris neemt contact met je op om een afspraak te maken.
Heb je vragen naar aanleiding van dit stappenplan? Bel dan 0341-355275 of stuur een mail naar info@fabh.nl